A mobilpiac viragzik, ingatlanhoz olcsón lehet jutni. eljutni fenti lehet. Van missionari flight katolikus protestans Ahogy fajta van minden faluban (ha s azok is olyan nem kontrasztot, viszont az embereket benne nehez De a lakosság Papua része keresztény, hogy mennyire, arra majd meg kitérek. találni. észrevenni nehéz nőttek, óriásira több!), kettő templomból cég. és külön jegyében, egység keresztény okokból már, távolra

A legutóbbi időkig élt az a szokás, hogy családtag halála esetén levágjak egy ujjukat. Ilyen csonkákból rengeteg akad, főleg azok fáztak rá, akiknek sok testvérük, gyerekük volt. Nem ritka a 10 amputált ujj sem. Gondolom itt súlya van a családtagoknak, s a fájdalomban szó szerint osztoznak.

Pyramid faluja missziós iskolájáról híres

 

Egy fehér család fogadott otthonába, már 8 éve élnek itt, mindketten misszionáriusok leszármazottai, gyakorlatilag csak a passzportjuk külföldi és a színük. A férj antropológiat tanult, s most településfejlesztést csinal és oktat. Iskolát vezetnek, mely gazdasági, számítógépes és üzleti ismereteket, nemzeti öntudatot, hitet és erőt plántál és táplál az arra válallkozó fiatalokba, hogy tegyenek valamit az országukért. Az iskolát jórészt egy külföldi alapítvány finanszirozza, viszont cserébe tanulást követelnek tőlük, amitől a helyi fiatalok az itteni oktatási rendszer miatt elszoktak. Nem lehet kivásárolni a jó jegyet, meg lehet bukni, s dolgozniuk kell heti két alkalommal, hogy ne feledjék kik is ők, mert itt Indonéziában aki tanult, rögtön lenézi a munkásokat. 

Ha mégis valaki bátorságot érez, hogy változtasson a dolgokon és pol. pályára adná a fejét, arrra nehéz idők várnak, mert a hatalmon (pénzüknél) levők ellehetetlenítik minden lelkes versenyző helyzetét. Ha valaki útban van, azt egyszerűen eltünteti a rendőrség vagy a sereg. Szóbeszéd tartja a környéken, hogy egy vezető Dani-t kocsi mögé kötöttek, s az úton húzták a testét mig meg nem halt. Ez az európában sem ismeretlen módszer bárhol a világban megtörténhet, itt miért ne? A vilag végén vagyunk, a jajszó messze nem hallik, a világ mit sem tud erről. 

Szóval ebben a remenytelen helyzetben próbál az iskola az árral szemben haladni, s hosszú távra kitermelni egy olyan képzett és öntudatos réteget, aki esetleg képes állhatatatosan, bátran és önfeláldozóan tenni hazájáért. Mert ugye a vázoltak alapján nem veszélytelen vállalkozás hazafinak lenni. De ha ők nem, akkor ki tehetne valamit Papuaért? 
Természetesen az Indonéz titkosszolgálat tud erről, s ő itt az első számú közellenség a hatalom szemében, de mivel az iskola keresztény birtokban van, helyi tanárokkal, ezért sokat nem árthatnak neki. Ő nem misszionarius státuszban van, amit különben már beszüntették, hanem itt él, s nyilván tanácsadóként funkcionál. Ő most a szellemiséget tudja jelenlétével fenntartani, hogy ne a régi minták alapján működjön az iskola. 
De miből válogat? Pont a felvételi időpontjában voltunk ott, s segédkeztünk az angol irásbeli és beszéd teszt levezénylésében, mert bennünk jobban bízott, hogy objektivebbek leszünk mint a régi tanítványok, akik legszívesebben mindenkit felvennének. Az eredmény itt is lesújtó. 6 év angoltanulás után olyan merész válaszok születtek tesztnél: ha sötét van a szobában, keresek egy: autót, gyertyát, követ, fejszét. (sokan a követ x-elték!). Ha fürödni akarok, bemegyek a : szoba, konyha, fürdőszoba, garázs. (legtöbben nem a 3.-at választották, de ez lehet szociális adottság. De a kő alól nincs felmentés). Létigékre is elképesztő variációk jöttek ki: you am, I is, he are stb. Erre überelt a szóbeli, ahol a what is your name? -re néha beugrott nekik az Im fine kifejezés, melyet sokat sulykolhattak beléjük az elmúlt 6 évben. Szóval jókat nevettünk a tesztek javításánál. (szerencsére nem a nyelv a döntő kriterium) De sokan zenét, autószerelést, vezetést, településfejlesztést, angolt jöttek ide tanulni, tehát a gárda elég sokszínű. Éppen most üzemeltek be egy 60-as évekből itt maradt missziós fűnyírógépet. Tény, hogy nagy haladás a szabjás verzió után. Esténként vetítenek videofilmet, de szűrten értelmes filmeket kapnak, melyet utána megbeszélnek.

Az sem publikált, hogy állitólag Wamena 8%-a HIV fertőzött, köszönhetően a hatalom intézkedésének, hogy Jawa-ról importáltak fertőzött prostituáltakat, kiírtandó az őslakosságot, kihasználva azt.

Egyébként Európaiként könnyű is meg nehéz is itt élni. Mert ugye itt csak vendég marad bárki, még ha 10 éve is él itt, s a szabályokat nem a vendég írja. (kivéve ha az gyarmatosító) Amikor félreértés adódik, azt nem lehet európai logikával megérteni, feloldani. Fura lehet tapasztalni azt az elintézési módot, hogy miután kialkudtak egy munkára egy összeget, azt a munka után önkényesen megváltoztatják. Ha pedig nem kapják meg a plussz bért, akkor ellopják ami "jár" nekik. Az iskola egyházi területen van, melyet a papuák szivesen adtak a fehéreknek, mert az a front zónában volt, ott senki nem akart élni. Most, hogy leszoktak a háborúsdiról, s már házak is állnak a birtokon, már vissza is kérnék a földet. Egyébként sokminden csak addig működött, míg misszionáriusok voltak itt, utána a tehenek, tej, sajt is elmaradt, s máig is egyoldalúan táplálkoznak.

Az iskola bir egy boltocskával (rizs, olaj, só, cukor), s benne a diákok dolgoznak, hogy értsék az új rendet. S ha törzsbeli jönne kérni, könnyebben visszautasíthatják, mert a fehér ember mérges lesz, ha adnak. (rá lehet haragudni). Ez így működik. Ha van egy problémájuk, amit nem képesek kibeszélni, akkor gyakori, hogy bosszúból elvágják a vízvezetéket, mely esetleg az ő földjükön halad keresztül. Vagy egy korábban eladott kocsit úgy értelméznek utólag, hogy az csak kölcsönadták 5 évre. Néha a legegyszerűbb kerdéséket sem lehet megoldani ezen hozzáállás miatt, mert mindenki fent akarja tartani saját fontosságát, ahogy ez a lengyel nemesi parlamentben is törtent.

A fehér ember

Másrészt a fehér ember könnyű helyzetben van, mert gazdag, s ez azt jelenti a helyiek szemében, hogy ő tudja a gazdagság titkat, útjat. Ezért őt tisztelik. Megtennék nagy embernek, csak hogy a falu gazdag legyen (mert a gazdagság az valami titkos helyről jön, amit ők nem ismernek) Ez odáig megy, hogy messziről is hoznak hozzá pénzt papuák, hogy őrizze meg nekik. Teljesen bíznak benne. 
Sajnos evvel sokan vissza is élnek, mondván ők tudják a gazdagság titkát, ha odaadják a pénzüket, akkor segít neki is meggazdagodni. Majd eltűnik. 
A törzs "nagy embere" úgy lehet valaki, ha gazdag. Ez általában sertés és feleség számban mérhető. Az lobbi konvertálható az utóbbira. Nagy ember akkor lesz valaki, ha ezt a gazdagságát szét is osztja falujában. Tehát neki nincsen semmilye, de van hatalma és tekintélye, az ő szava a minden.

Gyakran itt sem spirituális érdekek mozgatják a papságot, hanem a pénz és kapcsolatok. (Kár lenne szépíteni a kijelentést a helyi viszonyok ismeretében.) Itt is dúl a hatalmi vita, s nagy felhők gyűltek az iskola feje fölé, amikor az egyik főpap gyereit nem vették fel. Hogy miből telik ennyi és ilyen hatalmas templomokra az mindíg titok marad számomra. Viszont nekem továbbra is az a hiteles és meleg hangulatú templom jött be, ami kicsi faház, földön fű, benne őszinte emberek. Volt ahol beszélhettem is a néphez, s fordítottak szavaim. Furcsa ebben a pozícióban, hiszen én egy kívülálló vagyok. Igaz az egymás tolerálásához nem szükséges templomba járó embernek lennem. 
Az első misszionáriusok érkezését az a hituk támogatta, hogy egyszer az ősök szellemei visszatérnek. (hogy az éppen fehér ember formájában és repülőgéppel - az már csak részlet kérdés) 
Felmerült bennem az az izgalmas kérdés is, hogyan tudott a kéreszténység ilyen harcos és vad nép kozott állva maradni? 
Az 50-es években egy helyi hadúr megerősödésének köszönhető az első téritők túlélése, mert a törzsfő imádkozott a szellemekhez, hogy az egyik repülő az ő földjére szálljon le. Megtörtént, s ezt a törzse előtt úgy adta be, hogy őrá a szellemek hallgattak, ezzel is pozícióját erősítve. Sértetlenséget biztosított ezért az érkezőknek, cserébe viszont minden dolognak (értéknek) rajta keresztül kell átfolynia. Viszont megtiltotta, hogy az ő népe között térítsen. De ez a biztonságos bázis volt a köldökzsinór, ahonnan a többi misszionárius rajtolhatott, hiszen az nem volt megtiltva. (okos)

Egy járvány tette simává a térítők útját a többi törzshöz, mert az általuk használt penicilin egy csapásra segített a fertőzötteken, s ennek hamar híre ment a környező falvakban, így hívták őket mindenfelé, s a legtiszteltebb emberként fogadták őket, kiknek munkája eredményeképpen iskolák, kórházak és természetesen templomok népesítették be a völgyet és a hegyeket. 
A misszió lelki tevékenységének sikere a neolitikum szintjén élők vallásának, az animizmusnak is köszönhető, (buddhista területeken misszionáriusok soha nem voltak eredményesek!) hisz arra könnyen ráépülhetett az új vallás, mivel a keresztény szellem erősebb mint az övék (lásd csodás gyógyulások), így elég vonzó volt. A papuák vallása a félelemre épült, ezért könnyebb volt engedni az erősebb szellemnek. Nos ilyen sima útja volt a misszionak, melynek a kórházak, iskolák felmorzsolása, bezárása után már csak a templomok maradtak bástyái az indonéz gyarmatosítást követően. 
Az ősi hagyományok számos kérdésben felülírják a kereszténység tételeit. (házasodási szertártások, temetés (égetes), férfiak helyzete stb. 
Másrészről a keresztenység érdeme az egynejűség, a háborúskodás transzformálása egy verbális incidense, melyet ma a rendőrség old fel mindkét fél megkönnyebbülésére, mert már csak fitogtatják az erejüket minden csata nelkül.

 

Szerző: vandorboy  2011.07.13. 17:02 Szólj hozzá!

Címkék: misszió pápua

A bejegyzés trackback címe:

https://vandorboy.blog.hu/api/trackback/id/tr643063739

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása